Artykuł sponsorowany

Artykuł sponsorowany, inaczej advertorial, to płatna forma reklamy, publikowana w prasie bądź internecie (jest lepiej odbierany przez konsumentów niż nachalne reklamy banerowe). Zwykle ma formę obiektywnego artykułu, ale pośrednio promuje określony produkt czy usługę. Advertorial to narzędzie wykorzystywane w public relations do kreowania wizerunku marki. Jest najczęściej tworzony przez copywritera na zlecenie agencji reklamowej. W gazetach przypomina bardziej reklamę prasową niż obiektywną wiadomość. Nie jest jednak regularnie publikowany, tak jak artykuły w prasie.

Artykuły sponsorowane przekazują pozytywne informacje na temat firmy, przez co utrwalają jej właściwy wizerunek w świadomości odbiorców. Spełniają funkcję zarówno informacyjną, jak i edukacyjną. Pisząc artykuł sponsorowany, należy uważać na komunikaty rozkazujące czy wartościujące, ponieważ tekst może zostać odebrany jako nazbyt perswazyjny. Advertoriale mogą przybierać różnorodną formę – od recenzji, przez wywiad i reportaż, po spot telewizyjny.

W publikacjach artykuł sponsorowany może zostać wzbogacony wykresami, linkami i grafikami oraz zawierać dane kontaktowe firmy.

Jego główne zadanie to zainteresowanie potencjalnych klientów i wzbogacenie wiedzy odbiorców na temat marki, a tym samym zachęcenie do skorzystania z oferty czy zakupu promowanego produktu.