BTL

BTL (ang. below the line) to strategia działań marketingowych kierowanych do niszowego grona odbiorców, w przeciwieństwie do działań z zakresu ATL (ang. above the line), przeznaczonych dla odbiorcy masowego.

To wydajny i opłacalny sposób promocji dla firm, wykorzystujących bezpośrednie formy komunikacji z konsumentem, takie jak: telemarketing, direct mailing, broszury czy listy ofertowe. Chociaż zarówno strategia komunikacji ATL, jak i BTL może być wykorzystana do budowania świadomości marki i może zwiększyć sprzedaż przez konkretne produkty, to komunikacja BTL daje możliwość dostosowania indywidualnej oferty do klienta. W strategii BTL wykorzystuje się mniej konwencjonalne metody promocji niż tradycyjne kanały reklamy.

BTL obejmuje także działania promocyjne w miejscach sprzedaży, tzw. POS (ang. point of sale), szczególnie w chwili wprowadzenia produktu na rynek. Promocje w sklepach ułatwiają ocenę reakcji klientów na nowo wprowadzony produkt.

BTL stał się popularną formą komunikacji nie tylko firm funkcjonujących w branży FMCG. Działania z zakresu BTL pozwalają wprawdzie na kampanie krótkoterminowe, ale niskobudżetowe i skupione na konkretnej grupie docelowej. Ściśle określony target reaguje na konkretne bodźce, co przekłada się na natychmiastowe rezultaty. Zwłaszcza, jeśli grupa docelowa jest ograniczona i specyficzna.